De gevoeligheid die optreedt na langdurige pijn

Via de website kreeg ik een interessante vraag van Angela over pijn en de gevoeligheid die daar soms een gevolg van kan zijn:


Beste Wim,

Mooi verhaal! Als researchverpleegkundige dacht ik veel te weten over wat er te koop is in de geneeskunde. Nu ik sinds 2 jaar kamp met pijn en stijve spieren na overbelasting, word je er bewust van dat de geneeskunde niet alles kan. Hoe denk jij over de gevoeligheid die optreedt na langdurige pijn?

Dank!

Groet, Angela

Ik heb Angela antwoord gegeven en omdat meer mensen mij vragen stellen over dit onderwerp, ga ik er hier dieper op in:

Een goeie vraag, Angela.

Mensen die te maken hebben gehad met langdurige pijnklachten lijken gevoeliger te zijn geworden voor pijnprikkels.

Dat kan zich op allerlei manieren uiten, bijvoorbeeld:
•    jezelf stoten kan een klein drama worden, waar je vroeger stoerder was,
•    bloed prikken doet ineens pijn, terwijl dat je vroeger gemakkelijk afging,
•    zelfs een onschuldige aanraking door iemand die je lief is, kan soms niet fijn aanvoelen.

Om pijnprikkels te voorkomen word je steeds behoedzamer. Misschien wel zo erg dat je ook steeds meer leuke dingen in het leven mist. Daar kan het misgaan.

Pijn is een reflex, een boodschap van het lichaam dat er iets is beschadigd of iets is geraakt. Pijn is vaak een waarschuwing. Spierpijn is bijvoorbeeld een waarschuwing dat je moet rusten zodat je lichaam weer kan herstellen. De intensiteit van de reactie op een pijnprikkel kan versterkt worden door sterke emoties, bijvoorbeeld angst of boosheid. De pijn kan ook versterkt worden door de schrikreactie of bezorgdheid van bijvoorbeeld een ouder.
                
De gevoeligheid die optreedt na langdurige pijn komt vaker voor bij mensen die pijn hebben gehad. Als je pijn hebt gehad ben je meer bewust van je eigen lichaam. Je wordt alert en soms zelfs schrikachtig ten opzichte van mogelijke terugkeer of herhaling van je pijnklachten. Omdat je steeds meer gaat letten op de signalen van je lichaam maakt dat je ook steeds gevoeliger. Je wordt gevoeliger naarmate je vaker of langer pijn hebt.

Pijn is een natuurlijke reactie, die ook weer kan verdwijnen als de aanleiding voorbij is. Het is een belangrijke functie van je lichaam om jezelf te beschermen en verergering te voorkomen. Het kan zo zijn dat je lichaam doorgaat met het sturen van pijnprikkels naar de hersenen. Je voelt nog steeds lichamelijke pijn terwijl de oorspronkelijke reden of aanleiding er niet meer is.

Om de de gevoeligheid die optreedt na langdurige pijn te verminderen geef ik je drie tips:

Tip 1:
Je kan op veel verschillende manieren reageren op pijnprikkels. De ene reageert moedeloos en denkt: “Waarom moet mij dat weer overkomen” en voelt zich de rest van de dag ellendig. De ander denkt: “Au, dat deed pijn”, staat weer op en gaat verder. Daar kun je dus een keuze in maken. Bedenk na de eerste lichamelijke reactie op een pijnprikkel: “Ok, wat betekent dit voor mij?” en “Hoe ga ik hier nu het beste mee om?” Neem dan een beslissing.

Tip 2:
Vooral voor terugkerende pijn. Neem even rust en breng jezelf in een relaxte staat. Sluit je ogen en maak een plaatje in je hoofd van hoe de pijn in je lichaam eruit kan zien. Gebruik een symbool of zie het als een soort energie met een bepaalde vorm en kleur. Stel je voor dat de pijn je lichaam verlaat en naar een plek gaat waar het opgeborgen en vastgehouden wordt, bv. in de zee, de oceaan, de aarde, de lucht of een speciale doos. Voel dat de pijn uit elk deel van je lichaam gaat, terwijl je aan het plaatje denkt.
Doe de oefening tot het goed voelt. Doe de oefening ´s ochtends en ´s avonds en visualiseer je gezonde lichaam zonder de energie van de pijn.

Tip 3:
Pas bovenstaande tips toe en gun jezelf de tijd om eraan te wennen. Al dit niet voldoende werkt, heeft het lichaam meer ondersteuning nodig. Neem daarvoor contact op met Vrij van Pijn. Op basis van het onderzoek vertel ik je hoe we je pijnklachten kunnen aanpakken.

Het is begrijpelijk dat je gevoeliger wordt voor pijn als je er langdurig last van hebt gehad. Niet alleen voor de pijn die hoort bij je klacht, maar ook voor andere, meer algemene pijnprikkels. Geef jezelf toestemming om de drie bovenstaande tips toe te passen. Jij zelf bent degene die de eerste stappen zal moeten zetten om je pijn te verlichten.
 
Iedereen verdient het om een goede en evenwichtige gezondheid te hebben en om een leven te leiden zonder pijn.

Wim Beek – Vrij van Pijn

Bel voor meer informatie of een afspraak naar 071-888 0553. Ik neem graag de tijd voor je.

0

Voeg een Commentaar